Drogi czytelniku w paru artykułach postaram się przybliżyć problematyczne sytuacje z którymi zmagałam się w swojej codziennej pracy. Może ktoś z Was miał podobny przypadek i w chwili obecnej boryka się z problemem jak w danej sytuacji postąpić i jakie ma możliwości. Mam nadzieję, że artykuły chociaż części z Was okażą się pomocne.
W dzisiejszym artykule zajmiemy się problemem stanowisk kierowniczych w jednostkach budżetowych i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące takie funkcje.
Opis zdarzenia
W jednostce budżetowej pracownik na stanowisku Inspektora od 3 lat pełni obowiązki kierownika działu merytorycznego. Jako p.o. kierownika posiada upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta/burmistrza/prezydenta. Wydawanie decyzji administracyjnych ma wpisane w zakres czynności. Pracownik, o którym mowa w okresie od 15.01.2024 r. – 31.03.2024 r. był nieobecny w pracy z powodu choroby. Dnia 02.04.2024 r. tj. po powrocie do pracy poinformował pracodawcę o tym, że w dniu 26.02.2024 r. założył działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług kurierskich. Oświadczył również, że za miesiąc planuje zrezygnować z działalności gospodarczej.
Powstały problem
Opisana wyżej sytuacja niestety narusza dwa akty prawne. Po pierwsze ustawę o pracownikach samorządowych, a po drugie ustawę o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Pracownik, o którym mowa nie tylko przekroczył ustawowy 30 dniowy termin na poinformowanie pracodawcy o założeniu własnej działalności gospodarczej, ale także jako osoba posiadająca upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta/burmistrza/prezydenta naruszył ustawowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tym, że przede wszystkim w takiej sytuacji upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych powinno zostać dla tego pracownika cofnięte, nie może on dłużej pełnić obowiązków kierownika działu merytorycznego. Tym samym powstał problem na jakie stanowisko „wróci” pracownik skoro pełnił obowiązki kierownika przez okres 3 lat, a więc posiada kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, które uprawnia go do zajmowania stanowiska wyższego aniżeli stanowisko Inspektora.
Rozwiązanie problemu
W omawianym przypadku nie ma znaczenia, że pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim, przebywanie na nim nie zwalniało go z obowiązku poinformowania pracodawcy o fakcie rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Nie ma także znaczenia charakter prowadzonej przez pracownika działalności i to, że za miesiąc tej działalności prowadzić nie będzie, gdyż fakt posiadania przez pracownika upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnej wyklucza go z: możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, zarządzania taką działalnością, pełnienia funkcji przedstawiciela lub pełnomocnika w prowadzeniu takiej działalności. Wobec powyższego pracodawca może z takim pracownikiem rozwiązać umowę o pracę w trybie art. 52 KP bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jeśli jednak pracodawca z pewnych względów nie chce tego robić, powinien takiego pracownika odwołać ze stanowiska wraz z cofnięciem mu upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych. Pracodawca po ściągnięciu pracownika z pełnienia obowiązków kierownika działu merytorycznego może:
- zostawić go na obecnym stanowisku pracy tj. Inspektor i obniżyć mu kategorie zaszeregowania oraz wynagrodzenie zasadnicze (oczywiście w takim przypadku pracownik traci również dodatek funkcyjny). Dzieje się tak dlatego, że pracownik nie zajmował stanowiska kierowniczego, a jedynie pełnił obowiązki kierownika, wobec tego formalnie nie awansował. Obniżenie wynagrodzenia zasadniczego wraz z obniżeniem kategorii zaszeregowania również ma swoje uzasadnienie, gdyż zarówno kategoria zaszeregowania jak i wynagrodzenie zasadnicze było ustalone na czas pełnienia przez pracownika powierzonych mu obowiązków. Oprócz ściągnięcia pracownika z pełnionej funkcji pracodawca powinien również w takim przypadku zastosować jedną z kar porządkowych zgodnie z art. 109 Kodeksu pracy, gdyż pracownik nie dotrzymał ustawowego terminu złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.
- ściągnąć pracownika z pełnienia funkcji kierownika i formalnie go awansować na wyższe stanowisko niż obecnie zajmowane, kierując się w tym przypadku doświadczeniem i kwalifikacjami pracownika. Pamiętajmy, aby w takim przypadku zwrócić uwagę na przepisy wewnątrzzakładowe (np. regulamin awansu zawodowego), a mianowicie czy taki awans (np. o kilka stanowisk „w górę”) nie narusza wspomnianych przepisów. W mojej opinii pomimo awansu wobec pracownika powinna być zastosowana kara porządkowa, gdyż nie został dotrzymany termin złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania możemy mówić o pewnej niekonsekwencji w działaniu, gdyż z jednej strony pracownik za rażące naruszenie obowiązków pracowniczych jest nagradzany formalnym awansem zawodowym, a z drugiej karany np. karą upomnienia.
Kończąc dodam, że w jednostce w której pracuję zastosowaliśmy pierwsze rozwiązanie i w mojej opinii jest ono najbardziej prawidłowe.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Autor: Magdalena Łapaj