Nawiązywanie stosunku pracy w Jednostkach Samorządu Terytorialnego.

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, wyboru lub powołania w jednostkach samorządu terytorialnego staje się pracownikiem samorządowym. W jednostkach samorządu terytorialnego zatrudniać możemy pracowników na stanowiska urzędnicze oraz stanowiska pomocnicze i obsługi. Rekrutację w formie procedury konkursowej przeprowadzamy w stosunku do zatrudnienia osób na wolne stanowiska urzędnicze. W większości jednostek samorządu terytorialnego procedury konkursowe określa regulamin wewnętrzny tych jednostek. Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze winno być podane do publicznej wiadomości na stronie BIP oraz na tablicy ogłoszeń jednostki, w której nabór jest ogłoszony. Ogłoszenie, o którym mowa winno zawierać:

  • nazwę i adres jednostki ogłaszającej nabór,
  • nazwę wolnego stanowiska pracy,
  • określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,
  • wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku,
  • informację o warunkach pracy na danym stanowisku,
  • informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%,
  • wskazanie wymaganych dokumentów,
  • określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

Musimy pamiętać, że ostateczny termin składania wymaganych dokumentów przez kandydatów nie może być krótszy aniżeli 10 dni od dnia ogłoszenia naboru na stronie BIP.

                Do przeprowadzenia procedury konkursowej zazwyczaj kierownik jednostki powołuje komisję rekrutacyjną, a z przeprowadzonego naboru sporządza się protokół który zawiera:

  • nazwę stanowiska,
  • liczbę kandydatów,
  • liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne,
  • informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,
  • uzasadnienie dokonanego wyboru;
  • skład komisji przeprowadzającej nabór.

                Informacja o wyniku naboru ogłaszana jest na stronie BIP oraz na tablicy ogłoszeń jednostki, w której przeprowadzany był nabór na wolne stanowisko urzędnicze nawet jeśli komisja konkursowa nie wyłoniła spośród kandydatów odpowiedniej osoby.

Jeśli jednak taki kandydat został wybrany możemy z nim zawrzeć umowę o prace na:

  • czas określony – jest to umowa terminowa, czyli zawarta na określony czas jej trwania. W zakresie zawierania umów na czas określony kierujemy się zasadą 3/33 (łączny stosunek pracy pomiędzy tymi samymi podmiotami nie może przekroczyć 33 miesięcy, a łączna liczba zawartych umów o pracę  nie może przekroczyć 3)
  • nieokreślony – czyli umowa, która nie określa terminu jej zakończenia.

W przypadku zatrudniania pracowników samorządowych nie ma zastosowania forma umowy na czas próbny. Pamiętajmy, jednak, że jeżeli zatrudniamy osobę, która nigdy wcześniej nie pracowała na stanowisku urzędniczym, jedyną dopuszczalną formą umowy w takim przypadku jest umowa o pracę na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy, w celu odbycia służby przygotowawczej. Służba przygotowawcza, która stanowi formę teoretycznego i praktycznego przygotowania pracownika do wykonywania swoich obowiązków służbowych, kończy się egzaminem. Pozytywny wynik egzaminu warunkuje dalsze zatrudnienia pracownika. Służba przygotowawcza nie może trwać dłużej aniżeli 3 miesiące. 

                Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych, każdy pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym w obecności kierownika jednostki składa ślubowanie o ustawowo określonej treści.

Pamiętajmy, że procedury konkursowej nie musimy przeprowadzać w stosunku do zatrudnia osób na wolne stanowisko urzędnicze na czas zastępstwa za długotrwale nieobecnego pracownika oraz co do naboru na wolne stanowiska pomocnicze i obsługi.

                Jak zapewne można zauważyć zatrudnianie pracownika samorządowego jest bardziej skomplikowane w swojej formie aniżeli zatrudnianie pracownika w sektorze prywatnym, gdyż nie opiera się ono jedynie o przepisy Kodeksu Pracy, ale także o ustawę o pracownikach samorządowych.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2022.530 t.j.),
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U.2023.0.1465 t.j.)

 Autor: Magdalena Łapaj