Skutki wprowadzenia zapowiadanych zmian rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

Obecnie obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960 oraz z 2023 r. poz. 1102). W dniu 25 maja br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia zmieniającego przytoczone wyżej rozporządzenie. Projekt nowego rozporządzenia ma m.in. wprowadzić zmiany w minimalnym poziomie wynagrodzenia zasadniczego za pracę pracownika samorządowego, a jego celem jest łagodzenie różnic w stawkach za pracę oferowanych w sektorze samorządowym i prywatnym.

Czy jednak projekt rozporządzenia wprowadza faktycznie, aż tak duże podwyżki, jak huczą media?

Poniżej przedstawiam tabelę wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego obecnie obowiązującą i wysokość proponowaną :

Kategoria zaszeregowaniaObecnie obowiązująca minimalna wysokość wynagrodzenia zasadniczegoMinimalna wysokość wynagrodzenia zasadniczego wg projektu
I33004000
II33504050
III34004100
IV34504150
V35004200
VI35504250
VII36004300
VIII36504350
IX37004400
X38004500
XI39004600
XII40004700
XIII41004800
XIV42004900
XV43005000
XVI44005200
XVII46005400
XVIII48005600
XIX50005900
XX52006200

Jak czytamy zapewne w wielu artykułach pracownik samorządowy ma dostać podwyżkę sięgającą nawet i 700 zł, czar pryska gdy jako pracownicy samorządowi zaczynamy przyglądać się powyższej tabeli. Skoro minimalne wynagrodzenie za prace wynosi od 1 lipca 2024 r. 4 300 zł, to jest  niemożliwym, aby podwyżki wynagrodzeń dla pracowników samorządowych po wprowadzeniu przepisów omawianego projektu rozporządzenia mogły sięgać nawet i 700 zł. Żeby tak się stało Główny Księgowy zatrudniony np. w jednostce budżetowej powinien zarabiać najniższą krajową. Oczywiście są stanowiska, które zapewne zyskają na tej zmianie. W jednostce budżetowej, w której pracuję zyskają pracownicy zatrudnieni na stanowiskach: kancelisty, referenta, podinspektora, inspektora i starszego inspektora. Wyliczone niedawno przeze mnie skutki finansowe wprowadzenia projektowanych stawek minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w mojej jednostce nie są tak duże jak to miało miejsce w roku 2023 i średnio kształtują się w kwocie nieco ponad 200 zł brutto/brutto. Oczywiście skutki finansowe zależą od wielkości jednostki, ilości zatrudnionych pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy i od wysokości wynagrodzeń zasadniczych zatrudnionych pracowników, w związku z tym każda jednostka zapewne wskaże inną średnią kwotę podwyżki brutto/brutto. Niemniej jednak uśrednione podwyżki dla pracowników samorządowych nie będą nawet zbliżone do tych podawanych w mediach czy uzasadnieniu do projektu.

                Oprócz skutków finansowych wprowadzenia projektowanych zmian są jeszcze skutki formalne. Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych, pracodawca określa w regulaminie wynagradzania m.in. maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego we wszystkich kategoriach. Wobec tego może okazać się, że podwyższenie kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wymusi automatyczną zmianę w regulaminie wynagradzania maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego.

Przy zmianie maksymalnej kwoty wynagrodzenia zasadniczego w naszych regulaminach proponowałabym zwrócić również uwagę na zapowiadaną kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r.                 Projekt rozporządzenia, o którym mowa zakłada także m.in. zmiany w kategoriach zaszeregowania dla poszczególnych stanowisk w części IV.  „Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centra usług społecznych”.

 Autor: Magdalena Łapaj