Obecnie obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960 oraz z 2023 r. poz. 1102). W dniu 25 maja br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia zmieniającego przytoczone wyżej rozporządzenie. Projekt nowego rozporządzenia ma m.in. wprowadzić zmiany w minimalnym poziomie wynagrodzenia zasadniczego za pracę pracownika samorządowego, a jego celem jest łagodzenie różnic w stawkach za pracę oferowanych w sektorze samorządowym i prywatnym.
Czy jednak projekt rozporządzenia wprowadza faktycznie, aż tak duże podwyżki, jak huczą media?
Poniżej przedstawiam tabelę wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego obecnie obowiązującą i wysokość proponowaną :
Kategoria zaszeregowania | Obecnie obowiązująca minimalna wysokość wynagrodzenia zasadniczego | Minimalna wysokość wynagrodzenia zasadniczego wg projektu |
I | 3300 | 4000 |
II | 3350 | 4050 |
III | 3400 | 4100 |
IV | 3450 | 4150 |
V | 3500 | 4200 |
VI | 3550 | 4250 |
VII | 3600 | 4300 |
VIII | 3650 | 4350 |
IX | 3700 | 4400 |
X | 3800 | 4500 |
XI | 3900 | 4600 |
XII | 4000 | 4700 |
XIII | 4100 | 4800 |
XIV | 4200 | 4900 |
XV | 4300 | 5000 |
XVI | 4400 | 5200 |
XVII | 4600 | 5400 |
XVIII | 4800 | 5600 |
XIX | 5000 | 5900 |
XX | 5200 | 6200 |
Jak czytamy zapewne w wielu artykułach pracownik samorządowy ma dostać podwyżkę sięgającą nawet i 700 zł, czar pryska gdy jako pracownicy samorządowi zaczynamy przyglądać się powyższej tabeli. Skoro minimalne wynagrodzenie za prace wynosi od 1 lipca 2024 r. 4 300 zł, to jest niemożliwym, aby podwyżki wynagrodzeń dla pracowników samorządowych po wprowadzeniu przepisów omawianego projektu rozporządzenia mogły sięgać nawet i 700 zł. Żeby tak się stało Główny Księgowy zatrudniony np. w jednostce budżetowej powinien zarabiać najniższą krajową. Oczywiście są stanowiska, które zapewne zyskają na tej zmianie. W jednostce budżetowej, w której pracuję zyskają pracownicy zatrudnieni na stanowiskach: kancelisty, referenta, podinspektora, inspektora i starszego inspektora. Wyliczone niedawno przeze mnie skutki finansowe wprowadzenia projektowanych stawek minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w mojej jednostce nie są tak duże jak to miało miejsce w roku 2023 i średnio kształtują się w kwocie nieco ponad 200 zł brutto/brutto. Oczywiście skutki finansowe zależą od wielkości jednostki, ilości zatrudnionych pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy i od wysokości wynagrodzeń zasadniczych zatrudnionych pracowników, w związku z tym każda jednostka zapewne wskaże inną średnią kwotę podwyżki brutto/brutto. Niemniej jednak uśrednione podwyżki dla pracowników samorządowych nie będą nawet zbliżone do tych podawanych w mediach czy uzasadnieniu do projektu.
Oprócz skutków finansowych wprowadzenia projektowanych zmian są jeszcze skutki formalne. Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych, pracodawca określa w regulaminie wynagradzania m.in. maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego we wszystkich kategoriach. Wobec tego może okazać się, że podwyższenie kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wymusi automatyczną zmianę w regulaminie wynagradzania maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego.
Przy zmianie maksymalnej kwoty wynagrodzenia zasadniczego w naszych regulaminach proponowałabym zwrócić również uwagę na zapowiadaną kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Projekt rozporządzenia, o którym mowa zakłada także m.in. zmiany w kategoriach zaszeregowania dla poszczególnych stanowisk w części IV. „Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centra usług społecznych”.
Autor: Magdalena Łapaj