Wzór informacji o warunkach zatrudnienia w wersji rozszerzonej – część I i II

Wzór informacji o warunkach zatrudnienia w wersji rozszerzonej – część I

Drodzy czytelnicy w poprzednio artykule dotyczącym informacji o warunkach zatrudnienia zobligowałam się do zamieszczenia dwóch wzorów takiej informacji. Ze względu na rozszerzoną wersję pierwszego dokumentu zostanie on podzielony na dwie części. W dzisiejszej publikacji skupimy się na części dotyczącej:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
  • przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
  • przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • innych niż określone w umowie o pracę składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych.

– WZÓR CZ.I-

INFORMACJA O WARUNKACH ZATRUDNIENIA

Realizując obowiązek Pracodawcy wynikający z art. 29 § 3 Kodeksu pracy informuję Pana/Panią, że:

  1. obowiązuje Pana/Panią 8 godzinna dobowa norma czasu pracy i przeciętnie 40 godzinna
    tygodniowa norma czasu pracy/7 godzinna dobowa norma czasu pracy i przeciętnie 35 godzinowa tygodniowa norma czasu pracy(w przypadku umiarkowanego bądź znacznego stopnia niepełnosprawności/ 7 godzinna i 35 minutowa norma czasu pracy i przeciętnie 37 godzinowa i 55 minutowa tygodniowa norma czasu pracy ( w przypadku pracownika służby zdrowia)/ 40 godzinna tygodniowa norma czasu pracy (przypadek zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy, w przypadku nauczyciela niepełnowymiarowego normę tygodniową podaje się proporcjonalnie do wymiaru zajęć)  w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym wynoszącym np. 3 miesiące;
  2. obowiązuje Pana/ Panią dobowy wymiar czasu pracy do 12 godzin i przeciętny tygodniowy wymiar czasu pracy 40 godzin ( w przypadku równoważnego  systemy art.135 KP)/ 8 godzin i tygodniowy wymiar czasu pracy do 40 godzin (podstawowy system)/  7 godzin i tygodniowy wymiar czasu pracy do 35 godzin (w przypadku umiarkowanego bądź znacznego stopnia niepełnosprawności/ 7 godzin i 35 minut oraz przeciętny tygodniowy wymiar czasu pracy 37 godzin i 55 minut ( w przypadku pracownika służby zdrowia)/ tygodniowy wymiar godzin zajęć np. 16/18 ( w przypadku nauczycieli nie obowiązuje dobowy wymiar czasu pracy);

W tym punkcie ma znaczenie wymiar etatu oraz stopień niepełnosprawności zatrudnianego pracownika, zmianie podlega tygodniowy wymiar czasu pracy i należy o tym pamiętać.

  • wynagrodzenie za pracę wypłacanie jest…………..(np. raz w miesiącu do ostatniego dnia każdego miesiąca kalendarzowego- przelewem na podany przez Pana/Panią numer konta bankowego);
  • przysługują Panu/Pani  przerwy w pracy:

– 30 minutowa przerwa wliczana do czasu pracy oraz inne przerwy ( np. określone w § …. Regulaminie Pracy w…………………………..);

  • przysługuje Panu/Pani nieprzerwany odpoczynek dobowy w wymiarze co najmniej 11 godzin
    i odpoczynek tygodniowy w wymiarze co najmniej 35 godzin;
  • w przypadku pracy w godzinach nadliczbowych zasady dotyczące warunków jej wykonywania zostały określone w § …….. Regulaminie Pracy w ………………   i przysługują Panu/Pani
    świadczenia na podstawie przepisów ………………………………….(np. kodeks pracy, ustawa o pracownikach samorządowych itp.)
  • przysługują Panu/Pani inne niż określone w umowie o pracę składniki wynagrodzenia  oraz świadczenia pieniężne  niewymienione w umowie o pracę wynikające z Regulaminu Wynagradzania pracowników ……………………….., Regulaminu pracy zdalnej/ Porozumienia w sprawie pracy zdalnej oraz Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a także Zarządzenia Dyrektora………w sprawie ustalenia warunków refundacji kosztów zakupu okularów korygujących wzrok dla pracowników ……………………….i Zarządzenia Dyrektora……………….w sprawie ustalenia ryczałtu za pranie i użytkowanie odzieży roboczej oraz Zarządzenie w sprawie ustalenia warunków refundacji kosztów użytkowania własnego samochodu do celów służbowych/ Przypadek brak regulaminu: Przysługują Pani/Panu inne niż określone w umowie o prace składniki wynagrodzenia oraz świadczenia pieniężne lub rzeczowe:
  • premia uznaniowa (podać sposób przyznawania)
  • nagrody z funduszu nagród
  • dodatkowe wynagrodzenie roczne
  • dodatek nocny
  • dodatek za prace w godzinach nadliczbowych
  • dodatek za pracę w niedziele i święta
  • dodatek specjalny
  • nagroda jubileuszowa
  • odprawa emerytalno – rentowa
  • odprawa w związku z rozwiązaniem stosunku pracy niezależnym od pracownika
  • ekwiwalent za urlop
  • ekwiwalent za pranie odzieży roboczej
  • ekwiwalent za używanie odzieży i obuwia roboczego
  • zwrot kosztów podróży służbowych
  • zwrot kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej
  • świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
  • inne np. karty multisport itp. (…)

-KONIEC WZRORU CZ.I-

Wzór informacji o warunkach zatrudnienia w wersji rozszerzonej – część II

Drodzy czytelnicy w dzisiejszej publikacji jak zapowiadałam wcześniej zajmiemy się dalszą częścią informacji o warunkach zatrudnienia, a mianowicie:  

  • wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu,
  • obowiązującej procedurze rozwiązania stosunku pracy,
  • prawie pracownika do szkoleń,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty,
  • informacji dotyczącej nazwy instytucji zabezpieczenia społecznego.

-WZÓR CZ.II-

  • przysługuje Panu/Pani:
  • Urlop wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do okresu pozostałego do okresu przepracowanego w bieżącym roku kalendarzowym;/ przysługuje Panu/Pani urlop wypoczynkowy w wymiarze…….Pisemnej zgody na urlop wypoczynkowy w uzgodnionym z Panią/Pana terminie udziela Pani/Panu bezpośredni przełożony lub w razie jego nieobecności osoba zastępująca, biorąc pod uwagę zachowanie ciągłości pracy. Urlop jest podzielny, z czego jedna jego część powinna obejmować 14 kolejnych dni kalendarzowych. Urlop niewykorzystany w danym roku kalendarzowym powinien zostać wykorzystany najpóźniej do końca III kwartału następnego roku kalendarzowego.
  • Urlop na żądanie w wysokości 4 dni w roku kalendarzowym. Chęć skorzystania z tego rodzaju urlopu winno być zgłoszone w dowolnej formie najpóźniej przed rozpoczęciem przez Panią/Pana pracy.
  • Urlop bezpłatny po akceptacji takiego urlopu przez bezpośredniego przełożonego i Pracodawcę.
  • Urlop okolicznościowy w wymiarze 2 dni (ślub, urodzenie dziecka, zgonu małżonka lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma, macochy) oraz w wymiarze 1 dnia ( w razie ślubu dzieci, pogrzebu najbliższej rodziny małżonka, a także inne osoby pozostające na Pani utrzymaniu lub pod Pani/Pana bezpośrednią opieką).
  • Urlop opiekuńczy w wymiarze 5 dni roboczych w roku kalendarzowym i udziela się go w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Urlopu opiekuńczego udziela się na wniosek.
  • Dni wolne na opiekę nad dzieckiem do lat 14 w wymiarze 16 godzin lub 2 dni w danym roku kalendarzowym. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym wyżej wymienionego zwolnienia decyduje Pan/Pani w pierwszym wniosku składanym w danym roku kalendarzowym.
  • Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna Pana/Pani natychmiastowa obecność. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym wyżej wymienionego zwolnienia decyduje Pan/Pani w pierwszym wniosku składanym w danym roku kalendarzowym.
  • Dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w przypadku zaliczenia Pana/Pani do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Przy czym urlop ten będzie przysługiwać Pani/Panu po przepracowaniu jednego roku po dniu otrzymania odpowiedniego orzeczenia.
  • Urlop na turnus rehabilitacyjny w wymiarze 21 dni roboczych, w przypadku zaliczenia Pana/Pani do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Przy czym dodatkowy urlop wypoczynkowy z tytułu niepełnosprawności i urlop na turnus rehabilitacyjny nie może przekroczyć 21 dni roboczych w roku kalendarzowym.
  • Urlop szkoleniowy w wymiarze: 6 dni w przypadku przystępowania przez Pana/Panią do egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu zawodowego, a także w przypadku przystępowania do egzaminów eksternistycznych; 21 dni w ostatnim roku studiów na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.
  • obowiązują Pana/Panią następujące zasady rozwiązania stosunku pracy umowę:
  • długość okres wypowiedzenia jest uzależniona od rodzaju umowy  , stażu pracy w ……………….  i wynosi u Pana/Pani: 3 dni robocze ( jeżeli mamy do czynienia z umową na okres próbny, która trwała dłużej niż 2 tygodnie)/1 tydzień ( jeżeli mamy do czynienia z umową na okres próbny, która trwała dłużej niż 2 tygodnie)/2 tygodnie (jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy, a także jeśli umowa na okres próbny trwała 3 miesiące)/1 miesiąc, (jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy)/3 miesiące ( jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata).
  • termin odwołania się do Sądu Pracy wynosi 21 dni od chwili skutecznego doręczenia wypowiedzenia przez pracodawcę;
  • pracodawca zapewnia Panu/Pani wszelkie niezbędne przepisami prawa szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, tj.: szkolenie wstępne(instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy), szkolenie okresowe;
  • ma Pan/Pani prawo do pozostałych szkoleń:

– szkoleń dokształcających, kursów, które może Pan/Pani odbywać na podstawie skierowania (polecenia) pracodawcy lub za jego zgodą na Pana/Pani wniosek;

  1. u Pracodawcy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy ani inne porozumienie zbiorowe;
  2. instytucją zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki na ubezpieczenie społeczne związane ze stosunkiem pracy jest………..(np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych). 

Pamiętajmy, że zamieszczone przeze mnie wzory stanowią jedynie propozycje, a informacje o warunkach zatrudnienia w każdej jednostce mogą wyglądać zupełnie inaczej. W kolejnym artykule zamieszczę skróconą wersję informacji o warunkach zatrudnienia, która jak przypuszczam jest stosowana w większości jednostek ze względu na bardzo czasochłonne przygotowanie jej w wersji rozszerzonej.

Autor: Magdalena Łapaj