Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2025 roku, na co powinniśmy się przygotować?

Drodzy czytelnicy jak zapewne już wiecie w 2025 roku szykują się zmiany w sprawozdawczości budżetowej. Myślę, że niektóre z tych zmian z pewnością przyczynią się do sprawniejszego sporządzania przez nas wymaganych sprawozdań budżetowych. Zmiany zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczyć będą budżetu państwa, budżetu środków europejskich oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Z uwagi na to, że z pewnością Państwa jak i mnie osobiście najbardziej interesować będą zmiany dotyczące jst postaram się je pokrótce przybliżyć. Planowane zmiany w opublikowanym projekcie Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej z dnia 28 października 2024 r., które dotyczyć będą jednostek samorządu terytorialnego zakładają następujące zmiany:

  • Zmianę załącznika nr 9 do rozporządzenia dotyczącego wzoru sprawozdania Rb-PDP, który dostosowany jest do wykazu podstawowych dochodów podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz wynikających z decyzji wydawanych przez organ podatkowy zgodnie z art. 24 ust. 7 wspomnianej ustawy.
  • Zmianę załącznika nr 31 do rozporządzenia dotyczącego wzoru sprawozdania Rb-ST polegającej na uwzględnieniu we wzorze art. 40 ust. 1 ww. ustawy. Ponadto dodanie do wzoru wiersza umożliwiającego wykazywanie odsetek od środków zgromadzonych na rachunku wydatków niewygasających.
  • Zmianę § 7 ust. 1  załącznika nr 38 do rozporządzenia dotyczącego instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-PDP. Zmiana polega na usunięciu przepisów dotyczących wykazywania udziałów we wpływach z PIT i CIT.
  • Zmianę § 3 ust. 6 pkt 2 załącznika nr 38 dotyczącego instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-27s. Zmiana obejmuje zakres subwencji ogólnej w zakresie nowych terminów przekazywania rat tej subwencji. Ponadto projekt zakłada przywrócenie zasad wykazywania w kolumnie „Dochody wykonane” tylko tych dochodów, które na rachunek dochodowy jst wpłynęły w okresie objętym sprawozdaniem budżetowym. W instrukcji doprecyzowano także sposób sporządzania sprawozdania jednostkowego Rb-27s w § 6 ust.1 pkt 3 rozporządzenia oraz § 2 ust. 4 załącznika nr 38 do niniejszego rozporządzenia.
  • W § 12 ust. 7 rozporządzenia zawarto zmianę w zakresie przedłużenia terminu na złożenie sprawozdań jednostkowych do zarządu w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego.

Projekt rozporządzenia zakłada wejście w życie nowych przepisów po upływie 14 dni od daty ich ogłoszenia oraz to, że po raz pierwszy będą mieć zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2025 r. Zatem sprawozdania za IV kwartał 2024 r. należy sporządzić i przekazać zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Obecnie projekt rozporządzenia jest procedowany, znajduje się na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod linkiem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390454/katalog/13087466#13087466.

Podsumowując, mając na uwadze wskazane wyżej terminy musimy pamiętać o tym, że dane wykazywane w sprawozdaniach za okres od 01.01.2024 r. – 31.12.2024 r., które przekazujemy już w nowym roku budżetowym winny być sporządzone na „starych” wzorach i na „starych” zasadach. Natomiast sprawozdania przekazywane za okres od 01.01.2025 – 31.01.2025 r. winny projektowane zmiany uwzględniać. Warto już teraz zaznajomić wszystkie osoby odpowiedzialne za sprawozdawczość budżetową w naszych jednostkach z projektowanymi zmianami, aby uniknąć niepotrzebnego zamieszania na początku przyszłego roku budżetowego.

Wykorzystane materiały:

Projekt z dnia 28 października 2024 r. – Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

 Autor: Magdalena Łapaj