Zamknięcie ksiąg rachunkowych za rok 2021 w OPS

Przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia roku budżetowego. Wycena aktywów i pasywów, odpis aktualizujący należności, amortyzacja.
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
  • O szkoleniu
  • Agenda
  • Najczęstsze pytania
  • Cel szkolenia:

    Celem szkolenia jest przedstawienie uczestnikom praktycznych wskazówek jak sporządzić sprawozdania finansowe za rok 2021. Omówienie metod naliczania odpisu aktualizującego należności (w tym należności od dłużników alimentacyjnych). Sytuacje kiedy dokonujemy weryfikacji stawek amortyzacyjnych i wskazanie sposobu naliczenia rocznego odpisu amortyzacyjnego.

  • Czas trwania szkolenia:

    5 godz.

O prowadzącym:

Małgorzata Jaźwińska
Małgorzata Jaźwińska
Ekonomista, praktyk z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej

Małgorzata Jaźwińska – Ekonomista, praktyk, z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej. Zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego ośrodka pomocy społecznej jako główny księgowy. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE i innych źródeł. Analityk budżetu na potrzeby wdrażania innowacyjnych rozwiązań zarządczych, cyfryzacji czynności służbowych na wszystkich etapach funkcjonowania i programów oszczędnościowych. Uczestniczy we wdrażaniu nowych form organizacyjnych w jednostkach pomocy społecznej. Posiada doświadczenie w ewidencji księgowej zakładów budżetowych, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych. Magister ekonomii na UMCS w Rzeszowie, ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. Posiada certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ceniony prelegent szkoleń z zakresu gospodarki finansowej instytucji pomocy społecznej, rachunkowości jak i sprawozdawczości budżetowej oraz finansów publicznych. Autorka artykułów w prasie fachowej cenionych w Polsce wydawnictw.

Harmonogram

Moduł 1

Rozliczenie dotacji.
Omówienie zagadnień w zakresie dotacji w tym: 1. Podział zadań z zakresu administracji rządowej (z podaniem klasyfikacji budżetowej) 2. Sposób rozliczenia dotacji (OPS z wojewodą za pośrednictwem gminy) – sprawozdawczość merytoryczna i rachunkowa; 3. Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej: (świadczenia wychowawcze, świadczenia rodzinne w tym świadczenia rodzicielskie, Fundusz alimentacyjny, świadczenia z pomocy społecznej (specjalistyczne usługi opiekuńcze, opiekun prawny), dodatek energetyczny i karta dużej rodziny. 4. Zadania własne gminy dotowane z budżetu państwa: (świadczenia z pomocy społecznej, asystent rodziny, świadczenia socjalne dla uczniów) 5. Programy resortowe z Funduszu Solidarnościowego – edycja 2021: (Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych (do 75 r.ż.), Opieka wytchnieniowa, Program „Wspieraj seniora”. 6. Terminy zwrotu niewykorzystanej dotacji na rok 2021 i ujęcie ich w sprawozdawczości.
Sprawozdawczość budżetowa.
Omówienie zagadnień w zakresie sprawozdawczości w tym: 1. Rodzaje sprawozdań budżetowych sporządzanych przez OPS 2. Terminy sporządzania sprawozdań budżetowych obowiązujące OPS 3. Ewidencja wydatków budżetowych na karcie budżetowej a sprawozdania budżetowe 4. Przeksięgowania zrealizowanych dochodów i wydatków na podstawie sprawozdań Rb 5. Korekty sprawozdań (terminy, sposoby)
Inwentaryzacja.
Omówienie zagadnień w zakresie inwentaryzacji w tym: 1. Środek trwały – definicje, zakres ewidencji i wycena 2. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały 3. Zaprzestanie ujmowania środka trwałego 4. Etapy prac dotyczących zamknięcia ksiąg rachunkowych 5. Omówienie zapisów dotyczących operacji gospodarczych na przełomie roku: -faktury własne (za sprzedaż) i obce (z tytułu zakupu) - dostawy i usługi niefakturowane - nieotrzymane, lecz już opłacone dostawy (tzw. w drodze) 6. Terminy rozpoczęcia i zakończenia inwentaryzacji 7. Rodzaje inwentaryzacji 8. Weryfikacja sald, potwierdzenia sald, porównania dokumentacji z ewidencją księgową –jako metody inwentaryzacji zapisów i sald kont, 9. Weryfikacja współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów. 10. Weryfikacja obrotów kont kosztowych (Zespół 4) pod kontem prawidłowej ewidencji operacji z uwzględnieniem paragrafów klasyfikacji budżetowej i pod odpowiednią datą. 11. Naliczanie amortyzacji i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. 12. Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych. 13. Zaangażowanie na przełomie roku budżetowego (salda i obroty konto 998 i 999) 14. Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach).
Sprawozdania finansowe.
Omówienie zagadnień w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych m.in. 1. Postawa prawna i ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych za 2021r. 2. Bilans (omówienie wszystkich pozycji bilansu – aktywa, pasywa) - praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu - informacja dodatkowa (omówienie i wzór) 3. Rachunek zysków i strat OPS (wariant porównawczy) - pozycje Rachunku zysków i strat (przychody, koszty) - praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu Rachunku zysków i strat 4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki OPS (wariant porównawczy) 5. Pozycje zestawienie zmian w funduszu – praktyczne wskazówki 6. Wzajemne wyłączenia między jednostkami (w obrębie jednej gminy) - Wzajemne wyłączenia objęte bilansem skonsolidowanym - Wzajemne wyłączenia objęte rachunkiem zysków i strat - Wzajemne wyłączenia objęte zestawieniem zmian w funduszu jednostki
Przychody i koszty na przełomie roku obrotowego.
1. Ujmowanie przychodów i kosztów na przełomie roku ( w tym ewidencja księgowa) 2. Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne (kiedy je zastosować w OPS i jak wykazać w sprawozdawczości)
Wycena bilansowa.
1. Utrata wartości aktywów 2. Wycena aktywów i pasywów na dzień bilansowy: - wartości niematerialne i prawne, - środki trwałe (w tym środki trwałe w budowie) - rzeczowe aktywa obrotowe - zobowiązania - należności.
Zatwierdzanie sprawozdań i ich publikacja.
1. Procedura absolutoryjna, 2. Moment przyjęcia sprawozdań finansowych, 3. Publikacja sprawozdań budżetowych (BIP) 4. Ewidencja księgowa wyniku finansowego po zatwierdzenia sprawozdań finansowych

UWAGA:
Niniejszy program szkolenia objęty jest prawem autorskim Firmy Jaźwińska-Szkolenia.
Rozpowszechnianie, przetwarzanie lub korzystanie z tego programu bez wiedzy Firmy Jaźwińska-Szkolenia jest zabronione.

Drukuj agendę szkolenia

W jakim czasie będzie dostęp do wykupionego nagrania szkolenia?

Szkolenie nagrane do wykupienia w sklepie internetowym będzie dostępne przez 24 godz. od daty jego uruchomienia.

Czy mogę przesłać pytania do prelegenta przed szkoleniem?

Tak. Nadsyłanie pytań w tematyce szkolenia jest jak najbardziej pożądane. Pytania uczestników szkolenia zostaną przekazane prelegentowi celem udzielenia odpowiedzi podczas trwającego spotkania na żywo. Pytania nadsyłamy na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Najpóźniej na 1 dzień przed szkoleniem.

Jakie metody płatności są akceptowane?

Płatność przelewem na konto wskazane na fakturze lub płatność za pośrednictwem naszej strony Internetowej – PayU przy rezerwacji szkolenia – faktura z dniem płatności elektronicznej.

Czy istnieje możliwość zwrotu pieniędzy za szkolenie?

Rezerwując szkolenie i dokonując płatności elektronicznej otrzymujecie Państwo fakturę. W przypadku rezygnacji przez uczestnika z udziału w szkoleniu w terminie krótszym niż 7 dni przed planowaną datą szkolenia, środki nie będą zwrócone. Jeżeli rezygnacja będzie w terminie dłuższym niż 7 dni od daty planowanego szkolenia - środki zostaną zwrócone na konto, z którego dokonano płatności za uczestnika. Jeżeli szkolenie się nie odbędzie z przyczyn organizatora – środki zostaną zwrócone uczestnikom na konta z których dokonano płatności.

Jakie są wymagania techniczne do udziału w szkoleniu online?

Do przeprowadzania szkoleń online wykorzystujemy program ClickMeeting. Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z najaktualniejszych oficjalnych wersji Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera.

Wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: co najmniej  MS Windows 8 (zalecany MS Windows 10 lub 11), Mac OS 10.13 (zalecana najnowsza wersja).
  • Procesor 2 GHz dual-core lub lepszy (4-core zalecane).
  • Minimum 2 GB RAM (najlepiej 4 GB lub więcej).
  • Najaktualniejsza wersja przeglądarki: Chrome, Safari, FireFox, Opera lub Edge.
  • Głośniki lub słuchawki.
  • Podłączenie do Internetu.
 
 

Czy mogę liczyć na pomoc informatyka?

Godzinę przed rozpoczęciem szkolenia oraz przez cały czas trwania szkolenia, zgłoszeni uczestnicy będą mieli dostęp telefoniczny do wskazanego przez Prelegenta informatyka, który - jeśli będzie taka potrzeba - udzieli pomocy odnośnie dostępu do udziału w szkoleniu.

Całość szkolenia online realizowana jest za pomocą platformy ClickMeeting.

Jak mogę złożyć zapotrzebowanie na szkolenie zamknięte?

Firma/Instytucja potrzebująca szkolenia zamkniętego dla swoich pracowników, powinna wysłać zapytanie ofertowe na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Ze wskazaniem tematyki lub zagadnień w jakich oczekuje szkolenia lub warsztatów praktycznych. Wymagane jest określenie lokalizacji miejsca szkoleniowego i podanie ilości uczestników. Nasza firma przygotuje dla Państwa ofertę handlową, przesyłając ją Państwu drogą mailową.

Czy istnieje możliwość konsultacji eksperta/prelegenta w miejscu pracy uczestnika/uczestników?

Tak. W sytuacjach problemowych wymagających analizy dokumentów wewnętrznych organizacji/firmy/jednostki istnieje możliwość przeprowadzenia konsultacji na miejscu. Osoby zainteresowane powinny zgłosić taką potrzebę na adres mailowy kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Wskazując przedmiot i zakres konsultacji. Nasza Firma wyznaczy: czas spotkania, miejsce i koszt.

W jaki sposób uzyskam fakturę za szkolenie?

Faktura zostanie przesłana w dniu szkolenia na adres mailowy wskazany przy rezerwacji szkolenia, płatność do 7 dni po szkoleniu.

Cena szkolenia
400.00 PLN netto*
*cena bez VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych

Biorąc udział w szkoleniu otrzymujesz:

  • Dostęp do nagranego szkolenia
  • Certyfikat uczestnictwa
  • Autorskie materiały szkoleniowe w wersji PDF
  • Możliwość zadawania pytań na żywo podczas szkolenia
  • Możliwość konsultacji telefonicznej do 7 dni po szkoleniu
  • Dołączenie do specjalnej grupy Messenger

Nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia obejmuje swym zakresem kształcenie zawodowe. W przypadku finansowania jego zakupu min. w 70% lub w całości ze środków publicznych będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy o VAT.

Masz jakieś dodatkowe pytania?

 

Podobne nadchodzące szkolenia

uchwała – decyzja – odpłatność – potrącenia – windykacja
uchwała – decyzja – odpłatność – potrącenia – windykacja
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
Data szkolenia
25 kwietnia 2024