Nowe zadania jednostek pomocy społecznej

Realizacja programów resortowych finansowanych ze środków pozabudżetowych. Pomoc uchodźcom z Ukrainy – świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacane i udzielane przez OPS-y
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
  • O szkoleniu
  • Agenda
  • Najczęstsze pytania
  • Cel szkolenia:

    Szkolenie ma charakter podsumowujący i weryfikujący wiedzę i doświadczenie uczestników w zakresie realizacji programów resortowych i osłonowych oraz świadczeń ustawowych na rzecz uchodźców z Ukrainy. Ustawodawca oraz organy administracji rządowej wskazują pracownikom jednostek pomocy społecznej nowy zakres zadań czy to obligatoryjny czy fakultatywny na rzecz osób niepełnosprawnych, seniorów              i uchodźców.

    Prowadząca przygotowała podsumowujący zakres wiedzy w zakresie poszczególnych tematów popierając je przykładami i wzorami dokumentów. Rekomenduje się uczestnictwo w warsztatach osób nadzorujących poszczególne zadania/programy (kierownicy/dyrektorzy jednostek/wydziałów) jak i wykonawcy bezpośrednio realizujący zadania. Połączenie tych dwóch grup pracowniczych - w ramach jednych warsztatów – pozwoli uzyskać wymierny i praktyczny efekt w postaci prawidłowych i innowacyjnych rozwiązań udzielanego wsparcia, poszczególnym grupom świadczeniobiorców. Księgowi i pracownicy służb finansowo-księgowych uczestniczący w warsztatach będą mogli zapoznać się z etapami realizacji poszczególnych zadań, dokumentacją im towarzyszącą i sposobami rozliczeń, a pozostali uczestnicy pozyskają świadomość wagi poszczególnych dokumentów stanowiącym podstawę dokonywania wydatków i prawidłowego rozliczenia dofinansowania czy dotacji.

  • Szkolenie dedykujemy:

    Pracownikom bezpośrednio realizującym nowe zadania w ramach programów resortowych, osłonowych           i ustawowych. Kierownikom jednostek pomocy społecznej i Głównym księgowym oraz pracownikom służb finansowo- księgowych.

  • Czas trwania szkolenia:

    5 godz.

  • Pliki do pobrania:

    Plan szkolenia + formularz zgłoszeniowy - pobierz

Zwiastun:

O prowadzącym:

Małgorzata Jaźwińska
Małgorzata Jaźwińska
Ekonomista, praktyk z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej

Małgorzata Jaźwińska – Ekonomista, praktyk, z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej. Zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego ośrodka pomocy społecznej jako główny księgowy. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE i innych źródeł. Analityk budżetu na potrzeby wdrażania innowacyjnych rozwiązań zarządczych, cyfryzacji czynności służbowych na wszystkich etapach funkcjonowania i programów oszczędnościowych. Uczestniczy we wdrażaniu nowych form organizacyjnych w jednostkach pomocy społecznej. Posiada doświadczenie w ewidencji księgowej zakładów budżetowych, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych. Magister ekonomii na UMCS w Rzeszowie, ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. Posiada certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ceniony prelegent szkoleń z zakresu gospodarki finansowej instytucji pomocy społecznej, rachunkowości jak i sprawozdawczości budżetowej oraz finansów publicznych. Autorka artykułów w prasie fachowej cenionych w Polsce wydawnictw.

Harmonogram

Moduł I - Pomoc uchodźcom z Ukrainy

Gmina i jej jednostki organizacyjne realizują zadania w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego kraju.
• Jakie dokumenty towarzyszą przy przekazaniu zadania do realizacji jednostkom organizacyjnym gminy tj. OPS/CUS? • Jakie dokumenty wydaje Kierownik OPS do prowadzenia postępowań?
Fundusz Pomocy, jako źródło finansowania lub dofinansowania realizacji zadań na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy.
• Wzór zarządzenia w sprawie wydzielonego rachunku dochodów i wydatków przeznaczonych na wydatki na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy. • Środki dla gmin w celu objęcia uchodźców z Ukrainy pomocą socjalną i społeczną (Zwrot gminie środków za udzielaną pomoc socjalną wynikającą z polecenia wojewody, dotacje celowe dla samorządów na realizację zadań pomocowych - zadania własne). • Klasyfikacja budżetowa stosowana do wydatków z Funduszu Pomocy.
Ewidencja księgowa wydatków dokonywanych przez OPS/CUS z Funduszu Pomocy.
Świadczenie jednorazowe z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy (tzw. 300+).
• Czy sporządzać informację o przyznaniu świadczenia? • Koszty obsługi tzw. 300+. • Na co przeznaczać koszty obsługi?
Świadczenie pieniężne z tyt. zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy (tzw. 40+).
• Jak obliczyć okres 120 dni przyznania świadczenia pieniężnego? • Jak weryfikować zakwaterowanie i wyżywienie? Jakie temu towarzyszą dokumenty? • Koszty obsługi zadania. • Czy wydajemy decyzję administracyjną?
Świadczenie pieniężne i niepieniężne przyznawane uchodźcom z Ukrainy w ramach ustawy o pomocy społecznej.
• Kiedy możemy przyznawać takie świadczenia obywatelom Ukrainy? • Czy stosujemy wywiad środowiskowy? • Czy wydajemy decyzję administracyjną? • Z jakich środków wypłacamy świadczenia pieniężne? • Czy wnioskujemy do wojewody o refundację wydatków? • Czy przysługują gminie koszty obsługi zadania?
Sprawienie pogrzebu zmarłemu obywatelowi Ukrainy.
• Kto jest organem właściwym do przeprowadzenia „procedury” pochówku? • Kto finansuje koszty pogrzebu gmina czy wojewoda? • Czy stosujemy uchwałę RG do pogrzebów zmarłych obywateli Ukrainy?
Świadczenia dla uchodźców z Ukrainy finansowane z dochodów własnych gminy.
• Źródło finansowania – jakie środki można na takie świadczenia przeznaczyć? • Jakie działania są podejmowane przez gminę z środków własnych na rzecz obywateli Ukrainy?
Bezpłatna pomoc psychologiczna.
• Źródło finansowania wsparcia. • Kto zapewnia tłumacza czy psychologa władającego językiem ukraińskim?
Jak kierujemy uchodźców z Ukrainy do pracy w Centrum Integracji Społecznej?
• Dokumentacja dot. sytuacji życiowej. • Czy przeprowadza się wywiad środowiskowy? • Kto kieruje do CIS?
Pomoc małoletnim obywatelom.
• zasady wjazdu i wyjazdu z RP; • nadawanie nr. PESEL; • ustanowienie opiekuna tymczasowego; • piecza zastępcza; • pobyt w żłobku czy przedszkolu; • edukacja szkolna; • zapewnienie dożywiania w placówkach oświatowych (doraźnie i dłuższa) – wzór decyzji, procedura przyznawania świadczeń i ich rozliczania oraz współpraca ośrodków pomocy społecznej z placówkami oświatowymi.
Wsparcie socjalne, a rynek pracy dla obywateli Ukrainy przebywających legalnie na terenie RP.
Wzory dokumentów.
• Wniosek o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy przybywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy. • Karta osoby przyjętej do zakwaterowania.
Wsparcie dla uchodźców z Ukrainy finansowane z Funduszu Solidarnościowego.
• Czy obywatele Ukrainy mogą być uczestnikami programu: „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”, „Opieka wytchnieniowa”, „Centra opiekuńczo – mieszkalne” • Jakie zasady i dokumenty obowiązują przy weryfikacji uczestnictwa w programach?

Moduł II - Realizacja programów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych

Środki Funduszu Solidarnościowego jako źródło finansowania programów.
• Skąd pochodzą środki zasilające FS? • Na co mogą być przeznaczane środki FS? • W jakim kierunku zmierza polityka społeczna państwa?
Wydatkowanie środków FS.
• Czy wprowadzamy środki FS do budżetu, czy są one poza budżetem? • Czy wyodrębniamy rachunek bankowy – w gminie – Czy w OPS również? • Jak prowadzić ewidencję księgową? – Wzory schematów księgowych. • Wymogi formalne dowodów księgowych – jak i kto opisuje dowody księgowe dokumentujące dokonanie wydatku? • Czy obejmować wydatki sprawozdawczością budżetową? • Czy realizatorom przysługują koszt obsługi zadania?
Roczny plan działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych – 2022r.
Strategia usług społecznych i kierunki zmian w polityce społecznej państwa.
Deinstytucjonalizacja usług społecznych – kierunki zmian.
Obszary wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
Realizatorzy programów.
• Samodzielnie przez pracowników gminy/OPS/CUS, czy zlecić organizacji pozarządowej? • Stosować procedurę przetargową? • Czy można kupić usługę w sektorze prywatnym? • Jak weryfikować i zatrudniać osoby wskazane przez uczestników programów? • Wymagane kwalifikacje kadry.
Dokumentacja merytoryczna wymagana założeniami poszczególnych programów.
• Karta zgłoszenia do programu – w jakich programach mamy takie dokumenty i kto je wypełnia? • Karta realizacji usługi – Czy taki dokument jest wymagany i w którym programie? • Ewidencja biletów komunikacji publicznej/prywatnej – Kto prowadzi taką ewidencję i na jakie potrzeby? • Ewidencja przebiegu pojazdów – czy taką ewidencję powinien prowadzić zleceniobiorca? Czy zostaną mu zwrócone koszty przejazdu? Czy to będzie dokument do dokonania wydatków? • Dowód ubezpieczenia OC i NNW – jak zawrzeć polisę aby były wskazane w niej osoby ubezpieczone? • Lista wypłat dodatków specjalnych/nagród/premii – jaki powinien być dokument źródłowy (wewnętrzny), aby kadrowy naliczył wynagrodzenia za dodatkowe czynności w ramach realizacji programów? • Rachunek do umowy zlecenia – Kto go wystawia i co zawiera w powiązaniu z umową? • Faktura/rachunek za zakup usług – Kto je opisuje i jakie powinny być załączniki do weryfikacji prawidłowości tego dokumentu?
Limity godzinowe i kwotowe dla uczestników programów i sposób ich ewidencji oraz rozliczenia.
• Ewidencja godzin udzielonego wsparcia – Kto prowadzi ewidencję dla celów sprawozdawczych? • Weryfikacja kosztów w podziale na ilość uczestników programów.
Obowiązkowe działania informacyjne dla realizatorów programu.
• Kiedy powinny być zastosowane działania informacyjne (w zakresie dofinansowania zadania) wskazane w ustawie o finansach publicznych? • Tablica czy plakat? • Informacja na stronie internetowej oraz na profilach internetowych serwisów – jak je przygotować zgodnie z wymogami ustawowymi i jak prawidłowo zamieścić?

Moduł III - Realizacja Programu Korpus Wsparcia Seniorów na 2022 rok finansowane z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Warunki przystąpienia do programu.
• Czy wymagana jest uchwała organu stanowiącego w zakresie przystąpienia do Programu? • Kiedy przyjmujemy uchwałą program osłonowy w ramach realizacji Programu „Korpus wsparcia seniorów”? – gotowy wzór udostępniony wszystkim uczestnikom. • Czy data przyjęcia uchwały ma wpływ na kwalifikowalność wydatków?
Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
• Czy wprowadzamy środki do budżetu, czy są one poza budżetem? • Czy wyodrębniamy rachunek bankowy – w gminie – Czy w OPS również? • Jak prowadzić ewidencję księgową? – Wzory schematów księgowych. • Wymogi formalne dowodów księgowych – jak i kto opisuje dowody księgowe dokumentujące dokonanie wydatku? • Co jest usługą wsparcia – jak je dokumentować? • Jakie koszty są kwalifikowane a jakie niekwalifikowane (Moduł I i II). • Czy obejmować wydatki sprawozdawczością budżetową? • Czy realizatorom przysługują koszt obsługi zadania? • Jak i kiedy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków?
Formy realizacji programu
a) MODUŁ I – świadczenie codziennej pomocy dla seniorów: • Zaangażowanie wolontariuszy – jak zatrudniać nieletnich? Gotowe wzory umów. • Kiedy zawiązywać partnerstwo lokalne z instytucjami skupiającymi młodzież? • Jak pracownicy OPS/CUS świadczą wsparcie ? – Czy w godzinach pracy mogą to wykonywać ? b) MODUŁ II – poprawa bezpieczeństwa seniorów: • Jak wybrać odpowiednią firmę zapewniającą „opiekę na odległość”? • Partnerstwo lokalne – kiedy je zawierać i jakie będą z niego korzyści?

Moduł IV - Realizacja Programu Opieka 75+ w 2022 roku

Dokumenty przystąpienia do Programu.
• Jakie dane mamy we wniosku? • Jak szacowane były potrzeby? • Jak skonstruować plan działania?
Środki na realizację Programu.
• Jak wprowadzić środki do budżetu? • Klasyfikacja budżetowa – jaka? • Czy wyodrębniamy rachunek bankowy? • Jak prowadzić ewidencję księgową? • Jakie dokumenty będą podstawą do dokonania wydatków? • Wymogi formalne dowodów księgowych – jak i kto opisuje dowody księgowe dokumentujące dokonanie wydatku?
Umowa o dofinasowanie – najważniejsze zapisy.

Moduł V - Pytania uczestników i wymiana doświadczeń między uczestnikami.

UWAGA:
Niniejszy program szkolenia objęty jest prawem autorskim Firmy Jaźwińska-Szkolenia.
Rozpowszechnianie, przetwarzanie lub korzystanie z tego programu bez wiedzy Firmy Jaźwińska-Szkolenia jest zabronione.

Drukuj agendę szkolenia

W jakim czasie będzie dostęp do wykupionego nagrania szkolenia?

Szkolenie nagrane do wykupienia w sklepie internetowym będzie dostępne przez 24 godz. od daty jego uruchomienia.

Czy mogę przesłać pytania do prelegenta przed szkoleniem?

Tak. Nadsyłanie pytań w tematyce szkolenia jest jak najbardziej pożądane. Pytania uczestników szkolenia zostaną przekazane prelegentowi celem udzielenia odpowiedzi podczas trwającego spotkania na żywo. Pytania nadsyłamy na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Najpóźniej na 1 dzień przed szkoleniem.

Jakie metody płatności są akceptowane?

Płatność przelewem na konto wskazane na fakturze lub płatność za pośrednictwem naszej strony Internetowej – PayU przy rezerwacji szkolenia – faktura z dniem płatności elektronicznej.

Czy istnieje możliwość zwrotu pieniędzy za szkolenie?

Rezerwując szkolenie i dokonując płatności elektronicznej otrzymujecie Państwo fakturę. W przypadku rezygnacji przez uczestnika z udziału w szkoleniu w terminie krótszym niż 7 dni przed planowaną datą szkolenia, środki nie będą zwrócone. Jeżeli rezygnacja będzie w terminie dłuższym niż 7 dni od daty planowanego szkolenia - środki zostaną zwrócone na konto, z którego dokonano płatności za uczestnika. Jeżeli szkolenie się nie odbędzie z przyczyn organizatora – środki zostaną zwrócone uczestnikom na konta z których dokonano płatności.

Jakie są wymagania techniczne do udziału w szkoleniu online?

Do przeprowadzania szkoleń online wykorzystujemy program ClickMeeting. Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z najaktualniejszych oficjalnych wersji Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera.

Wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: co najmniej  MS Windows 8 (zalecany MS Windows 10 lub 11), Mac OS 10.13 (zalecana najnowsza wersja).
  • Procesor 2 GHz dual-core lub lepszy (4-core zalecane).
  • Minimum 2 GB RAM (najlepiej 4 GB lub więcej).
  • Najaktualniejsza wersja przeglądarki: Chrome, Safari, FireFox, Opera lub Edge.
  • Głośniki lub słuchawki.
  • Podłączenie do Internetu.
 
 

Czy mogę liczyć na pomoc informatyka?

Godzinę przed rozpoczęciem szkolenia oraz przez cały czas trwania szkolenia, zgłoszeni uczestnicy będą mieli dostęp telefoniczny do wskazanego przez Prelegenta informatyka, który - jeśli będzie taka potrzeba - udzieli pomocy odnośnie dostępu do udziału w szkoleniu.

Całość szkolenia online realizowana jest za pomocą platformy ClickMeeting.

Jak mogę złożyć zapotrzebowanie na szkolenie zamknięte?

Firma/Instytucja potrzebująca szkolenia zamkniętego dla swoich pracowników, powinna wysłać zapytanie ofertowe na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Ze wskazaniem tematyki lub zagadnień w jakich oczekuje szkolenia lub warsztatów praktycznych. Wymagane jest określenie lokalizacji miejsca szkoleniowego i podanie ilości uczestników. Nasza firma przygotuje dla Państwa ofertę handlową, przesyłając ją Państwu drogą mailową.

Czy istnieje możliwość konsultacji eksperta/prelegenta w miejscu pracy uczestnika/uczestników?

Tak. W sytuacjach problemowych wymagających analizy dokumentów wewnętrznych organizacji/firmy/jednostki istnieje możliwość przeprowadzenia konsultacji na miejscu. Osoby zainteresowane powinny zgłosić taką potrzebę na adres mailowy kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Wskazując przedmiot i zakres konsultacji. Nasza Firma wyznaczy: czas spotkania, miejsce i koszt.

W jaki sposób uzyskam fakturę za szkolenie?

Faktura zostanie przesłana w dniu szkolenia na adres mailowy wskazany przy rezerwacji szkolenia, płatność do 7 dni po szkoleniu.

Cena szkolenia
400.00 PLN netto*
*cena bez VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych

Biorąc udział w szkoleniu otrzymujesz:

  • Dostęp do nagranego szkolenia
  • Certyfikat uczestnictwa
  • Autorskie materiały szkoleniowe w wersji PDF
  • Możliwość zadawania pytań na żywo podczas szkolenia
  • Możliwość konsultacji telefonicznej do 7 dni po szkoleniu
  • Dołączenie do specjalnej grupy Messenger

Nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia obejmuje swym zakresem kształcenie zawodowe. W przypadku finansowania jego zakupu min. w 70% lub w całości ze środków publicznych będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy o VAT.

Masz jakieś dodatkowe pytania?

 

Podobne nadchodzące szkolenia

Uaktualniony WZÓR Polityki rachunkowości o zakres wyodrębnienia ewidencji księgowej po potrzeby realizacji Programów Resortowych
Uaktualniony WZÓR Polityki rachunkowości o zakres wyodrębnienia ewidencji księgowej po potrzeby realizacji Programów Resortowych
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
Data szkolenia
22 kwietnia 2024
uchwała – decyzja – odpłatność – potrącenia – windykacja
uchwała – decyzja – odpłatność – potrącenia – windykacja
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
Data szkolenia
25 kwietnia 2024
zmiana w windykacji
Już wkrótce Dochody OPS
zmiana w windykacji
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
Data szkolenia
30 kwietnia 2024