Ewidencja księgowa i organizacja zasad rachunkowości w jednostkach pomocy społecznej

Zakres obowiązków i odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego Upoważnienia do zaciągania zobowiązań i zmian w planie finansowym
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska
Kategoria kursu
  • O szkoleniu
  • Agenda
  • Najczęstsze pytania
  • Cel szkolenia:

    Celem szkolenia jest przedstawienie uczestnikom praktycznych rozwiązań problemów, które pojawiają się w ich pracy  zawodowej. Poruszane podczas szkolenia zagadnienia poświęcone zostaną najistotniejszym zagadnieniom w tematyce spotkania. Poziom przekazywanej wiedzy będzie dostosowany do osób początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych.

  • Szkolenie dedykujemy:

    Dyrektorom/Kierownik Ośrodków Pomocy Społecznej, głównym księgowym.

  • Nabyte umiejętności:

    Uczestnicy uzyskają komplet informacji w zakresie prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz przykładową dokumentację w wersji edytowalnej. Po zakończonym szkoleniu każdy uczestnik będzie miał narzędzia i wiedzę, aby w swoim miejscu pracy odpowiednio przygotować dokumentację wewnętrzną.

  • Czas trwania szkolenia:

    5 godz.
    9:00 - 14:00

O prowadzącym:

Małgorzata Jaźwińska
Małgorzata Jaźwińska
Ekonomista, praktyk z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej

Małgorzata Jaźwińska – Ekonomista, praktyk, z 27 letnim stażem pracy w instytucjach pomocy społecznej. Zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego ośrodka pomocy społecznej jako główny księgowy. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE i innych źródeł. Analityk budżetu na potrzeby wdrażania innowacyjnych rozwiązań zarządczych, cyfryzacji czynności służbowych na wszystkich etapach funkcjonowania i programów oszczędnościowych. Uczestniczy we wdrażaniu nowych form organizacyjnych w jednostkach pomocy społecznej. Posiada doświadczenie w ewidencji księgowej zakładów budżetowych, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych. Magister ekonomii na UMCS w Rzeszowie, ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. Posiada certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ceniony prelegent szkoleń z zakresu gospodarki finansowej instytucji pomocy społecznej, rachunkowości jak i sprawozdawczości budżetowej oraz finansów publicznych. Autorka artykułów w prasie fachowej cenionych w Polsce wydawnictw.

Harmonogram

Moduł 1 - Wiedza merytoryczna

Podstawy prawne funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej
Omówienie zagadnień dot. rachunkowości OPS tj. ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości; ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego OPS za gospodarkę finansową
Omówienie zakresu odpowiedzialności w oparciu o ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości; ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i ustawy z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Upoważnienia dla głównego księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych
Omówienie dokumentacji kadrowej niezbędnej do powierzenia obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych głównemu księgowemu oraz stosownych zapisów w regulaminie organizacyjnym jednostki.
Upoważnienia kierownika do dokonywania zmian w planie finansowym
Omówienie upoważnień do dokonywania zmian w planie finansowym wydatków i dochodów, wskazanie możliwości prawnych dla kierownika jednostki do dokonywania zmian w planie finansowym wydatków bieżących. DODATKOWO: Przykładowe wzory pism w sprawie wnioskowania do zarządu jednostki o udzielenie Kierownikowi OPS upoważnienia do dokonywania zmian w planie finansowym wydatków bieżących z wyłączeniem wynagrodzeń.
Zaciąganie zobowiązań przez kierownika OPS
Omówienie zobowiązań w aspekcie tj.: 1. Horyzontu czasu ich zaciągania – rok bieżący i powyżej roku, 2. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd jednostki (wójta/burmistrza), 3. Kontrola głównego księgowego a kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby upoważnionej przez skarbnika gminy.
Dyscyplina finansów publicznych
Omówienie zakresu odpowiedzialności objętej ustawą z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Dowody księgowe podstawą do ujęcia zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych
Omówienie wymogów formalnych w zakresie dowodów księgowych wskazanych w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości.

Moduł 2 - Wiedza praktyczna

Księgowanie faktur dotyczących wydatków bieżących
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie wydatków bieżących dotyczących dokonywanych zakupów materiałów, usług i majątku niezbędnych do bieżącego funkcjonowania jednostki. Wskazanie dowodów księgowych (wymogi formalne i merytoryczne dokumentu), będących podstawą do dokonania zapisów zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych, dekretacja i wymagane pieczęci.
Księgowanie faktur i not dotyczących opłat za pobyt w ośrodkach wsparcia
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przypisu kosztu gminy jakim są: 1. opłaty za przebywanie mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej, 2. opłaty za pobyt osoby bezdomnej w domu dla osób bezdomnych, 3. opłaty za pobyt w ośrodku interwencji kryzysowej matek samotnych, 4. opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej. Wskazanie wymaganych dowodów księgowych (wymogi formalne i merytoryczne dokumentu), będących podstawą do dokonania zapisów zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych, dekretacja i wymagane pieczęci.
Księgowanie naliczenia i wypłaty świadczeń oraz potrącenia i zaangażowanie
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przyznanych świadczeń dla wnioskodawców i klientów pomocy społecznej. Ewidencja księgowa: 1. Przypisu kosztu przyznanych świadczeń decyzją administracyjną, 2. Wypłat świadczeń 3. Potrąceń z list wypłat 4. Zaangażowania świadczeń
Księgowanie naliczenia i wypłaty wynagrodzeń (pracownicy i zleceniobiorcy)
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i na umowę cywilnoprawną. Ewidencja księgowa: 1. Przypisu kosztu wynagrodzeń brutto i składek ZUS leżących po stronie pracodawcy, 2. Naliczeń różnych potrąceń z wynagrodzeń m.in. składek (wkłady) na PKZP, ubezpieczenia zbiorowe, PPK, potrącenia komornicze, spłaty pożyczek z PKZP. 3. Wypłaty wynagrodzeń 4. Zaangażowania wynagrodzeń.
Księgowanie świadczeń z ZFŚS
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie naliczenia odpisu na ZFŚS ze wskazaniem terminów sporządzania kalkulacji wysokości odpisu (podanie podstawy prawnej dokonywania odpisu i sposobu jego obliczania). Wskazanie zmian w planie finansowym wydatków dla celów zapewnienia odpisu w wymaganej wysokości). Ewidencja księgowa: 1. Naliczenia w koszty odpisu na ZFŚS 2. Przelew z rachunku bieżącego na konto ZFŚS wysokości odpisu 3. Wypłaty z konta ZFŚS na rzecz pracowników (wskazanie dokumentacji) Weryfikacja na koniec roku i ustalenie ostatecznej wysokości odpisu.
Współpraca z Urzędem Gminy - schemat zapisu na kontach księgowych
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przekazywania dochodów zgromadzonych przez OPS (wymagana dokumentacja), ewidencja księgowa otrzymywanych w trakcie roku transz dotacji, zwroty niewykorzystanych dotacji, uzgodnienia między OPS a gminą, Zwroty dochodów i niewykorzystanych dotacji na przełomie roku.
Księgowanie odpłatności za usługi pomocy społecznej
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przypisu należności i gromadzenia dochodów powstałych z dokonywanych wpłat przez osoby zobowiązane. Ewidencja księgowa: 1. Odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, 2. Odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia (dom dla bezdomnych, dom pomocy społecznej, dom/klub dziennego pobytu)
Księgowanie zwrotu świadczeń
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przypisu należności i gromadzenia dochodów powstałych z dokonywanych wpłat przez osoby zobowiązane. Ewidencja księgowa: 1. Zwrotu świadczeń nienależnie pobranych, 2. Funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej, 3. Zwrotu opłat za świadczenia.
Księgowanie odpisu aktualizującego należności
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie przypisu odpisu aktualizującego należności na potrzeby bilansowe. Weryfikacja dłużników pod kątem czasu zalegania z płatnościami i ustalenia w polityce rachunkowości odpowiednich zapisów w zakresie metod dokonywania odpisu aktualizującego należności na potrzeby bilansowe. Ewidencja księgowa: 1. Przypis odpisu aktualizującego 2. Jak zmniejszać odpis jak dłużnik dokona wpłaty na którą wcześniej był sporządzony odpis aktualizujący. 3. Jak wycofać odpis aktualizujący jak zobowiązanie dłużnikowi zostało umorzone.
Księgowanie na potrzeby bilansowe
Omówienie operacji gospodarczych w zakresie: 1. Ustalania wyniku finansowego (w tym jakie salda kont przenosimy na stronę Wn a jakie na stronę Ma konta 860 – wynik finansowy), 2. Na podstawie jakich sprawozdań budżetowych przenosimy zrealizowane dochody i poniesione wydatki na konto 800 – fundusz jednostki 3. Jak uzgadniamy wartość majątku jednostki (amortyzacja kontra wartość początkowa).

UWAGA:
Niniejszy program szkolenia objęty jest prawem autorskim Firmy Jaźwińska-Szkolenia.
Rozpowszechnianie, przetwarzanie lub korzystanie z tego programu bez wiedzy Firmy Jaźwińska-Szkolenia jest zabronione.

Drukuj agendę szkolenia

W jakim czasie będzie dostęp do wykupionego nagrania szkolenia?

Szkolenie nagrane do wykupienia w sklepie internetowym będzie dostępne przez 24 godz. od daty jego uruchomienia.

Czy mogę przesłać pytania do prelegenta przed szkoleniem?

Tak. Nadsyłanie pytań w tematyce szkolenia jest jak najbardziej pożądane. Pytania uczestników szkolenia zostaną przekazane prelegentowi celem udzielenia odpowiedzi podczas trwającego spotkania na żywo. Pytania nadsyłamy na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Najpóźniej na 1 dzień przed szkoleniem.

Jakie metody płatności są akceptowane?

Płatność przelewem na konto wskazane na fakturze lub płatność za pośrednictwem naszej strony Internetowej – PayU przy rezerwacji szkolenia – faktura z dniem płatności elektronicznej.

Czy istnieje możliwość zwrotu pieniędzy za szkolenie?

Rezerwując szkolenie i dokonując płatności elektronicznej otrzymujecie Państwo fakturę. W przypadku rezygnacji przez uczestnika z udziału w szkoleniu w terminie krótszym niż 7 dni przed planowaną datą szkolenia, środki nie będą zwrócone. Jeżeli rezygnacja będzie w terminie dłuższym niż 7 dni od daty planowanego szkolenia - środki zostaną zwrócone na konto, z którego dokonano płatności za uczestnika. Jeżeli szkolenie się nie odbędzie z przyczyn organizatora – środki zostaną zwrócone uczestnikom na konta z których dokonano płatności.

Jakie są wymagania techniczne do udziału w szkoleniu online?

Do przeprowadzania szkoleń online wykorzystujemy program ClickMeeting. Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z najaktualniejszych oficjalnych wersji Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera.

Wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: co najmniej  MS Windows 8 (zalecany MS Windows 10 lub 11), Mac OS 10.13 (zalecana najnowsza wersja).
  • Procesor 2 GHz dual-core lub lepszy (4-core zalecane).
  • Minimum 2 GB RAM (najlepiej 4 GB lub więcej).
  • Najaktualniejsza wersja przeglądarki: Chrome, Safari, FireFox, Opera lub Edge.
  • Głośniki lub słuchawki.
  • Podłączenie do Internetu.
 
 

Czy mogę liczyć na pomoc informatyka?

Godzinę przed rozpoczęciem szkolenia oraz przez cały czas trwania szkolenia, zgłoszeni uczestnicy będą mieli dostęp telefoniczny do wskazanego przez Prelegenta informatyka, który - jeśli będzie taka potrzeba - udzieli pomocy odnośnie dostępu do udziału w szkoleniu.

Całość szkolenia online realizowana jest za pomocą platformy ClickMeeting.

Jak mogę złożyć zapotrzebowanie na szkolenie zamknięte?

Firma/Instytucja potrzebująca szkolenia zamkniętego dla swoich pracowników, powinna wysłać zapytanie ofertowe na adres kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Ze wskazaniem tematyki lub zagadnień w jakich oczekuje szkolenia lub warsztatów praktycznych. Wymagane jest określenie lokalizacji miejsca szkoleniowego i podanie ilości uczestników. Nasza firma przygotuje dla Państwa ofertę handlową, przesyłając ją Państwu drogą mailową.

Czy istnieje możliwość konsultacji eksperta/prelegenta w miejscu pracy uczestnika/uczestników?

Tak. W sytuacjach problemowych wymagających analizy dokumentów wewnętrznych organizacji/firmy/jednostki istnieje możliwość przeprowadzenia konsultacji na miejscu. Osoby zainteresowane powinny zgłosić taką potrzebę na adres mailowy kontakt@jazwinska-szkolenia.pl. Wskazując przedmiot i zakres konsultacji. Nasza Firma wyznaczy: czas spotkania, miejsce i koszt.

W jaki sposób uzyskam fakturę za szkolenie?

Faktura zostanie przesłana w dniu szkolenia na adres mailowy wskazany przy rezerwacji szkolenia, płatność do 7 dni po szkoleniu.

Cena szkolenia
499.00 PLN netto*
*cena bez VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych

Biorąc udział w szkoleniu otrzymujesz:

  • Dostęp do nagranego szkolenia
  • Certyfikat uczestnictwa
  • Autorskie materiały szkoleniowe w wersji PDF
  • Możliwość zadawania pytań na żywo podczas szkolenia
  • Możliwość konsultacji telefonicznej do 7 dni po szkoleniu
  • Dołączenie do specjalnej grupy Messenger

Nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia obejmuje swym zakresem kształcenie zawodowe. W przypadku finansowania jego zakupu min. w 70% lub w całości ze środków publicznych będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c ustawy o VAT.

Masz jakieś dodatkowe pytania?

 

Podobne nadchodzące szkolenia