Staż pracy, a świadczenia pracownicze.

Drodzy Czytelnicy zapewne każdy z nas w swojej codziennej pracy spotyka się z terminem stażu pracy. Jest on szczególnie ważny ze względów płacowych w sferze finansów publicznych. Jak zapewne wiemy to staż pracy uprawnia pracownika zatrudnionego chociażby w jednostce budżetowej do niektórych korzyści, a są to m.in.:

  • Prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego,
  • Prawo do nagrody jubileuszowej.
  • Prawo do dodatku stażowego.
  • Możliwość awansu zawodowego.

Jeśli chodzi o kwestię urlopu wypoczynkowego zgodnie z Kodeksem Pracy pracownikowi należy się:

  • 20 dni urlopu wypoczynkowego dla zatrudnionych krócej niż 10 lat.
  • 26 dni urlopu wypoczynkowego dla zatrudnionych co najmniej 10 lat.

Do okresów zatrudnienia wliczamy wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy, a także okres nauki.

Prawo do nagrody jubileuszowej pracownik nabywa po raz pierwszy po 20 latach udokumentowanego stażu pracy. Do stażu pracy uprawniającego do wypłaty nagrody jubileuszowej wlicza się okresy:

  • zatrudnienia na podstawie stosunku pracy.
  • prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie,
  • pobierania zasiłku dla bezrobotnych,
  • przebywania na urlopie wychowawczym.

Ważny w tym przypadku jest fakt udokumentowania stażu pracy przez pracownika i to na nim ciąży ten obowiązek. Musimy pamiętać, że pracownik w każdej chwili ma prawo do uzupełnienia dokumentów poświadczających jego staż pracy i jeśli te dokumenty poświadczą staż pracy uprawniający pracownika do nagrody jubileuszowej, nagrodę tą należy wypłacić. Wysokość nagrody jubileuszowej jest ściśle powiązana z udokumentowanym stażem pracy i wynosi ona:

  • po 20 latach pracy – 75% miesięcznego wynagrodzenia,
  • po 25 latach pracy -100% miesięcznego wynagrodzenia
  • po 30 latach pracy – 150% miesięcznego wynagrodzenia
  • po 35 latach pracy – 200% miesięcznego wynagrodzenia
  • po 40 latach pracy – 300% miesięcznego wynagrodzenia
  • po 45 latach pracy – 400% miesięcznego wynagrodzenia.

Prawo do dodatku stażowego pracownik samorządowy nabywa po raz pierwszy po 5 latach udokumentowanego stażu pracy. Dodatek ten po każdym przepracowanym roku zwiększa się o 1%, aż do osiągnięcia jego maksymalnego 20% poziomu. Dodatek stażowy naliczany jest od wynagrodzenia zasadniczego i wypłacany razem z nim. Pamiętajmy, że jeżeli nabycie prawa do dodatku za wysługę lat nastąpiło w trakcie miesiąca, to jego wypłata nastąpi w następnym miesiącu następującym po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do tego dodatku. Przy obliczaniu wysokości dodatku stażowego brane są pod uwagę wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Często zapominamy o tym, że staż pracy jest także istotny w sytuacji, gdy pracownik samorządowy chciałby np. awansować. W tej sytuacji musi on spełniać minimalne wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia i właśnie odpowiedniego stażu pracy, Minimalne wymagania kwalifikacyjne określono w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Wymóg odpowiedniego stażu pracy na poszczególnych stanowiskach kierowniczych i urzędniczych jest różny i zdarza się, że wlicza się do niego różne okresy aktywności zawodowej. I tak np. jeśli chodzi ,o objęcie stanowiska kierowniczego do wymaganego 4 letniego stażu pracy możemy wliczyć wykonywanie działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na tym stanowisku zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Staż pracy to nie tylko prawo do różnego rodzaju świadczenia pracowniczych ale także zdobyta wiedza, umiejętności i zdobyte doświadczenie. Niestety w dzisiejszych czasach często spotykam się z wygórowanymi oczekiwaniami osób rozpoczynających swoją karierę zawodową w samorządzie. Często osoby te zupełnie nie biorą pod uwagę tego, że aby zdobyć odpowiednią wiedzę i doświadczenie, a tym samym starać się o awans, potrzebny jest czas, a liczy się go właśnie na podstawie m. in. stażu pracy. Oczywiście jak zawsze od reguły zdarzają się wyjątki i nie zawsze długi staż pracy oznacza wysoko wykwalifikowanego i zaangażowanego pracownika. Niemniej jednak myślę, że większość z nas na pewne korzyści z pracy w samorządzie musiała sobie „zapracować” i tej świadomości niestety niektórym brak.

Autor: Magdalena Łapaj