
9 maja Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy w zakresie jawności wynagrodzeń. W chwili obecnej jest ona przekazana Senatowi do dalszych prac. Wprowadzone zmiany mają na celu wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania, która zobowiązuje państwa członkowskie do zwiększenia przejrzystości płac i przeciwdziałania dyskryminacji płacowej. Zgodnie z zapisami ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Należy jednak zaznaczyć, że nowelizacja Ustawy tylko częściowo pokrywa się ze wspomnianą dyrektywą.
W pierwotnej wersji zmiany miały dotyczyć art. 10, 112, 18, 22, 26, 77, 78, 94, 281 Kodeksu pracy. Ostatecznie jednak po I czytaniu Komisje dokonały zmian tylko w art. 18 i 22.
Zgodnie z brzmieniem, obowiązującego jeszcze, Kodeksu pracy, pracodawca nie miał obowiązku informowania osoby ubiegającej się o pracę o wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko . Nie musiał również tego robić przed rozmową kwalifikacyjną.
Jak będzie?
Jedną z najważniejszy zmian w uchwalonej nowelizacji Kodeksu pracy jest obowiązek podawania wysokości wynagrodzenia osobie ubiegającej się o pracę.
Co to oznacza?
Pracodawca będzie musiał informować kandydatów np. w ogłoszeniu o naborze, o początkowej wysokości wynagrodzenia lub jego przedziału oraz o postanowieniach układu zbiorowego lub regulaminu wynagradzania (jeżeli takowe istnieją). Informacja może też być przekazana przed rozmową kwalifikacyjną. Ważne jest, aby informacje te były przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem.
Uchwalone zmiany mają na celu zapewnienie kandydatowi świadome i przejrzyste negocjacje dotyczące wynagrodzenia. Chodzi o to, żeby informacje o wynagrodzeniu przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiły przygotowanie się osoby do rozmowy kwalifikacyjnej i ewentualnych negocjacji dotyczących wysokości wynagrodzenia.
Dodatkowo ustawodawca wprowadził zapis, że przyszły pracodawca nie może pozyskiwać od potencjalnego kandydata informacji na temat jego wynagrodzenia w poprzednich stosunkach pracy czy wynagrodzeniu na obecnym stanowisku pracy.
Pozostałe propozycje zmian został odrzucone.
Uzasadnieniem do odrzucenia pozostałych zmian był najczęściej argument, ze zapisy przedstawione w projekcie dotyczą materii, która jest zastrzeżona dla dyrektywy europejskiej dotyczącej transparentności wynagrodzenia. Czyli są to zapisy dokładnie takie jak w dyrektywie. Pozostałe zapisy zostały wykreślone ze względu na ich porządkowy charakter.
Tekst ustawy przekazany do Senatu zgodnie z art. 52 regulaminu Sejmu
Ustawa
z dnia 9 maja 2025 r.
o zmianie ustawy – Kodeks pracy
Art. 1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 183c dodaje się art. 183ca w brzmieniu:
„Art. 183ca. § 1. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku otrzymuje od pracodawcy informację o:
1) wynagrodzeniu, o którym mowa w art. 183c § 2, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci, oraz
2) odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.
§ 2. Informacje, o których mowa w § 1, pracodawca przekazuje w postaci papierowej lub elektronicznej osobie ubiegającej się o zatrudnienie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje:
1) w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
2) przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1;
3) przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1, ani przed rozmową kwalifikacyjną.
§ 3. Pracodawca zapewnia, aby ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący.”;
2) w art. 221 w § 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia, z wyłączeniem informacji o wynagrodzeniu w obecnym stosunku pracy oraz w poprzednich stosunkach pracy.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
W/Z
/ – / Piotr Zgorzelski
Wicemarszałek Sejm
Autor: Wioletta Frach